Cursus feedback
Het geven van feedback blijkt in de praktijk lastig te zijn voor veel managers en medewerkers. Ook het ontvangen van feedback voelt vaak als een persoonlijke aanval. Daarom wordt feedback vaak niet gegeven, daar waar het echt noodzakelijk is. Tenslotte heeft iedereen recht op verbeterinformatie. Het uitblijven van feedback, of juist het ongenuanceerd geven van feedback legt vaak een bom onder de samenwerking, waardoor uiteindelijk het resultaat onder druk komt te staan. Veel organisaties proberen dat op te lossen met een cursus feedback. Op zich is dat een prima initiatief, maar er zijn valkuilen. In dit artikel tref je enkele tips aan, hoe je het uitspreken, aanspreken en afspreken in je organisatie kunt verbeteren.
Onzekerheid
Angst en onzekerheid vormen de meest voorkomende oorzaken voor het uitblijven van feedback. Waar komt dat vandaan? Een van de meest genoemde oorzaken is dat men vreest de relatie op het spel te zetten en in een conflict te belanden. Er zijn ook mensen die juist altijd feedback geven, op een nogal directe manier, zonder zich te realiseren wat dat met de ander doet. Beide gevallen kunnen schadelijk zijn voor de samenwerking en dus de toekomst. Er zijn inzichten en vaardigheden nodig om feedback in juiste banen te leiden.
Gaat een cursus feedback echt werken?
Een cursus feedback wordt vaak gezien als de ultieme oplossing voor iedereen. Gedacht wordt dat het toepassen van een eenvoudige methode met enkele stappen en voorbeeldzinnen de problemen zal oplossen, waardoor iedereen alles tegen elkaar kan zeggen in goede harmonie. Zo’n soort cursus feedback zal zeker helpen, tot op zekere hoogte. Op korte termijn kan het een positief effect hebben. Maar op momenten die afwijken van standaard situaties, waarbij de belangen groot zijn en de emoties oplopen, zal de stapsgewijze methode niet meer zo goed werken, of zelfs tegenwerken. Stel dat iemand ineffectief, ongewenst gedrag blijft vertonen, terwijl je dit al meerdere maken hebt besproken? Is het onwil of onkunde? Wat kun je er nog aan doen? Een cursus feedback gaat dit niet oplossen. Er is een bredere visie nodig, waarbij feedback een onderdeel is van een groter geheel: accountability.
Van cursus feedback naar accountability
Zowel het geven als ontvangen van feedback is een belangrijk onderdeel van het accountability concept. Accountability heeft een brede visie waarbij alles rond verantwoordelijkheid centraal staat: verantwoordelijk voelen, verantwoordelijk handelen, verantwoordelijkheid delen, je uitspreken, de ander aanspreken en zaken duidelijk afspreken. Accountability gaat daarmee niet alleen over een aanspreekmethode, zoals in een cursus feedback, maar ook over inzichten. Uiteindelijk wil je samen kijken naar oplossingen om ineffectief gedrag te verbeteren. Als breder alternatief voor een cursus feedback heeft VitalTalent de tweedaagse training Crucial Conversations, voor aanspreken op verantwoordelijkheid.
TRAINING CRUCIAL CONVERSATIONS DOWNLOAD BROCHURECursus feedback: kijk uit voor trucjes
Na het volgen van een cursus feedback blijkt dat het methodisch geven van feedback een gevaarlijk kant heeft. De valkuil zit in het te pas en te onpas toepassen van een methode, zonder dat daar een visie achter zit, zonder dat men de inzichten heeft hoe men de ander echt wil helpen. De persoon die de feedback krijgt gaat dit merken en kan zich eraan gaan ergeren. Men zal zich in ieder geval niet echt geholpen voelen en het is nog maar de vraag of het gedrag zal veranderen. De methode van de cursus feedback is dan slechts een trucje, om ongewenst gedrag kenbaar te maken.
Training Crucial Conversations, voor aanspreken op verantwoordelijkheid
De tweedaagse training Crucial Conversations, voor aanspreken op verantwoordelijkheid werkt vanuit een visie, met vaardigheden die men leert vanuit de juiste inzichten. Feedback is daar nog steeds een belangrijk onderdeel van, maar staat niet op zichzelf, als een trucje, zoals bij een standaard cursus feedback. Feedback wordt dan iets dat oprecht is, een methode waarbij de ander voelt dat hij of zij echt wordt geholpen om beter te functioneren. Er wordt onder andere gebruik gemakt van de 6 bronnen van invloed om de ander te helpen om ineffectief gedrag structureel om te zetten in effectief gedrag. Deze aanpak is onder andere ideaal voor het voeren van functioneringsgesprekken, waarbij verbeterpunten besproken moeten worden en omgezet in de juiste acties, zonder de relatie onder druk te zetten.
Zes bronnen van invloed
Accountability betekent dieper inzoomen op de oorzaak van het herhalen van ineffectief gedrag. Met behulp van de zes bronnen van invloed wordt samen een plan gemaakt om iemand te helpen bij het omzetten van ineffectief gedrag in effectief gedrag. Vaak blijkt dat iemand daar bepaalde inzichten, voorbeelden, vaardigheden, hulp van anderen en eventueel bepaalde ‘tools’ voor nodig heeft. Met deze methode ontstaat een dialoog gericht op oplossingen, met een positief effect op de prestatie en de relatie.
Functioneringsgesprekken
Bij het houden van gesprekken waarbij het functioneren centraal staat, speelt feedback altijd een belangrijke rol. Leidinggevenden vinden het vaak lastig om ‘negatieve’ punten te benoemen en gaan de confrontatie uit de weg door neutraal te beoordelen. Het is natuurlijk ook lastig om een gevoelig onderwerp bespreekbaar te maken en de ander te vertellen dat je eigenlijk iets anders van hem of haar verwacht. De tweedaagse training Crucial Conversations, voor aanspreken op verantwoordelijkheid is hier uitermate geschikt voor. De feedback wordt gegeven op een opbouwende manier, waarbij samen aan een verbeterplan wordt gewerkt. Gevoelige onderwerpen worden bespreekbaar gemaakt op een manier dat de ander het respect voelt. Zowel de prestatie als de relatie zal een positieve impuls krijgen.
ONTDEK DE TRAININGENCrucial Conversations voro aanspreken op verantwoordelijkheid
ONZE UNIEKE EIGENSCHAPPEN
Onze communicatietrainingen worden continu doorontwikkeld op basis van nieuw (eigen) onderzoek om leerervaringen van het allerhoogste niveau te bieden.
De trainingen zijn gebaseerd op méér dan 30 jaar sociaal-wetenschappelijk onderzoek en bevatten vaardigheden die bewezen effectief zijn.
Het leren beheersen van nieuwe vaardigheden staat centraal, met interactieve lessen en vele digitale tools om implementeren eenvoudig te maken.
Wij kunnen wereldwijd trainingen verzorgen van dezelfde hoge kwaliteit. Vaak in de eigen taal en met lokale trainers die de cultuur kennen.
Als partner gaan wij verder dan het zomaar geven van een training. Samen gaan wij op zoek naar het pad dat leidt tot jullie high-performance cultuur.
Wij zijn ervan overtuigd dat onze trainingen mensen inzichten en vaardigheden geven die impact hebben op de rest van hun leven.
ERVARINGEN
Is de gemiddelde beoordeling die wij van onze klanten krijgen
WIJ WERKEN AL SUCCESVOL SAMEN MET
Van cursus feedback naar Crucial Conversations
Ben je ervan overtuigd dat een cursus feedback meer diepgang nodig heeft? Dan is de tweedaagse training Crucial Conversations, voor aanspreken op verantwoordelijkheid ongetwijfeld een interessant concept voor jou. Download de uitgebreide brochure, of vraag een vrijblijvend gesprek aan, om de mogelijkheden door te nemen. We kijken uit naar een nadere kennismaking.
DOWNLOAD BROCHURE