Effectief communiceren
De smeerolie van de mens is communicatie. Zonder effectief communiceren bestaat er geen leven. Niet-communiceren bestaat niet, want dat zegt ook al iets. We communiceren met alles wat we hebben, niet alleen met woorden, maar ook met onze intonatie, houding, gezichtsuitdrukking, handgebaren, kleding en nog veel meer. Het doel van effectief communiceren is afstemming. Dit blijkt keer op keer weer zeer complex te zijn en daarmee ook enorm interessant. Wie goed kan communiceren in iedere situatie heeft een voorsprong en zal zijn of haar doelen gemakkelijker bereiken dan anderen die minder effectief communiceren. Je zou kunnen stellen dat de kunst van effectieve communicatie je een onderscheidend vermogen geeft in een concurrerende arbeidsmarkt. Jouw toegevoegde waarde voor een organisatie neemt met effectieve communicatie exponentieel toe.
Wat maakt effectief communiceren nu zo lastig?
Natuurlijk heeft het te maken met de complexiteit van de mens zelf. Bedenk alleen al dat ieder persoon een eigen referentiekader heeft. Computers die communiceren hebben nagenoeg hetzelfde protocol, maar de computer van de mens (lees het brein) is bij iedereen anders geprogrammeerd. Een boodschap die duidelijk wordt uitgesproken kan dus door iedereen anders worden opgevat. Dit is nog maar stap één van de complexiteit van effectief communiceren. Want wat dacht u van de menselijke emoties? Wanneer die in het spel komen wordt het nog veel complexer. Wanneer je je aangevallen voelt, beledigd of onterecht beschuldigd kan het bloed gaan koken. Het zuurstof wordt letterlijk onttrokken aan je hersenen en je spieren worden gevoed met adrenaline. Je reptiele brein neemt de communicatie over. Instinctief schiet je in de modus van vluchten of vechten, zo is de natuur.
Is effectief communiceren te leren?
Jazeker! Dat is nu het mooie van de mens. Wij kunnen leren. Natuurlijk is de één van nature beter in effectief communiceren dan de ander, maar iedereen kan zichzelf verbeteren. Wij maken onderscheid in 2 niveaus: de basisvaardigheden om eenvoudig tot afstemming te komen en de vaardigheden voor gesprekken waarbij veel op het spel staat en de emoties oplopen. De tweedaagse training Crucial Conversations leert u een model met 9 krachtige vaardigheden voor effectief communiceren.
Basisniveau communicatieve vaardigheden
Om de eerste stappen te zetten tot effectief communiceren zijn er tal van goede trainingen te volgen. Daarbij leer je de basisvaardigheden, zoals luisteren, open vragen stellen, samenvatten, feedback geven, positief taalgebruik, visualiseren, afstemmen op verschillende gedragstypen en nog veel meer. Dit helpt enorm, maar toch blijkt in de praktijk dat het op beslissende momenten flink kan escaleren, ondanks dat beide personen over genoemde vaardigheden beschikken. Hoe komt dat toch?
Crucial Conversations vaardigheden voor gesprekken die er écht toe doen
Uw communicatie vaardigheden worden pas echt op de proef gesteld wanneer er veel op het spel staat, de meningen uiteen lopen en de emotionele spanning stijgt. Wanneer deze 3 elementen allemaal een rol spelen noemen we dit een “Crucial Conversation”. Niet alle gesprekken zijn dus crucial conversations. Sterker nog; slecht een klein deel valt te typeren als cruciaal. Dit zijn wel de gesprekken die bepalend zijn voor toekomst. Vaak bepalen deze gesprekken of een project zal slagen, of we kunnen samenwerken, of we beoogde resultaten gaan halen en of de relatie goed blijft.
Emotie
Toch zien we dat als de spanning oploopt, de emoties een rol gaan spelen, we meestal niet onze beste kant laten zien. We schieten in vlucht- of vechtgedrag, wat overigens een normale menselijke reactie is. Tijdens dit soort gesprekken blijkt dat mensen het lastig vinden om in dialoog te blijven, echt te luisteren en te werken aan de gezamenlijke uitgangspunten, gezamenlijke doelen. Terwijl dit juist vaak enorm belangrijke momenten zijn, ‘cruciale’ momenten.
Vecht- en vluchtgedrag
Als men zich niet veilig voelt doordat de spanning oploopt, is men geneigd de natuurlijke impuls te volgen. Twee basisgedragingen zijn dan in ieder gesprek en of vergadering terug te zien en te horen. Enerzijds is men geneigd inzichten voor zich te houden tijdens cruciale gesprekken. Men besluit dingen niet te zeggen: ‘Het heeft toch geen zin’, ‘Er wordt toch niet geluisterd’ en meer van dit soort gedachten en of uitspraken. We noemen deze vorm van gedrag ‘vluchtgedrag’. Men deelt de zorg en of ergernis bijvoorbeeld wel bij het koffiezet apparaat, of thuis, maar het echte probleem wordt nog niet opgelost. De andere vorm van gedrag is het tegenovergestelde, namelijk ‘vechtgedrag’. Tijdens vechtgedrag uit men juist wel wat men denkt, maar op zo’n manier dat dit tot discussies leidt, of de ander klapt dicht, het kan persoonlijk worden opgevat. Onder het mom: ‘Ik ben gewoon eerlijk, ik zeg wat ik denk’, wordt het vechtgedrag veelal goedgepraat.
“If you don’t speak it out, you will act it out”
Joseph Grenny, mede-auteur en spreker Crucial Conversations
Ontdek Crucial Conversations in 3 min.
CURSUSSEN EFFECTIEF COMMUNICEREN
WAT MAAKT ONS UNIEK?
Effectief communiceren doe je met ’s werelds krachtigste vaardigheden. Miljoenen mensen (wereldwijd) gingen je voor.
Ontwikkel gesprekstechnieken die voortvloeien uit ruim dertig jaar sociaal wetenschappelijk onderzoek.
Het leren beheersen van vaardigheden staat centraal. Jij bepaalt hoe je leert; van klassikaal tot Live Online en on-demand.
Wij geven onze trainingen over de gehele wereld, in veel verschillende talen en met lokale trainers die de cultuur kennen.
Wij zetten een stap meer dan anderen. Zoals een echte partner betaamd stellen we alles in het werk om leerdoelen te behalen.
De gesprekstechnieken laten je niet alleen effectiever communiceren als professional, ook in het privéleven maken ze het verschil.
Is de gemiddelde beoordeling die wij van onze klanten krijgen
Effectief communiceren betekent in dialoog komen en blijven
Als cruciale gesprekken slecht worden aangepakt of worden genegeerd, heeft dat tot gevolg dat de persoon zelf, de medewerker, het team of de externe relatie zelf en daarmee de organisatie onder het niveau van de gewenste resultaten blijft. Sterke relaties en betere resultaten ontstaan als men dit gedrag leert herkennen en weet om te zetten in dialoog. Tijdens de training Crucial Conversations leren de deelnemers enerzijds een model met 9 nieuwe vaardigheden en tegelijkertijd worden de vaardigheden van effectief communiceren toegepast op eigen voorbeelden.
“Crucial Conversations is Life Science”
Stacey Nelson, senior master trainer en spreker
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Download de brochure Crucial Conversations, of stuur ons een bericht. We kijken uit naar een nadere kennismaking.
DOWNLOAD BROCHURE LATEN WE KENNISMAKEN