Mijn collega is elke dag te laat, wat kan ik doen?

Q&A Mijn collega is elke dag te laat, wat kan ik doen?

Beste Lisa,

Mijn collega komt elke dag na 8.00 uur binnen. Ze komt nooit op tijd aan op het werk en zijn elke dag vijf tot vijftien minuten te laat. Ik heb met mijn manager gesproken, die verschillende keren met mijn collega heeft gesproken, maar mijn collega vervalt altijd snel terug in het oude gedrag. Hierdoor kan ik maar moeilijk door één deur met mijn collega en het veroorzaakt zelfs een naar gevoel bij me. Helaas delen we dezelfde functie en moet ik elke dag naast haar zitten. Ik stoor me hier enorm aan en ben ten einde raad. Kan je adviseren hoe dit valt op te lossen?

Met vriendelijke groet,
Cynthia

Auteur: Lisa Vermillion

Lisa Smith - Vermillion | VitalSmarts

Master Trainer @ Crucial Learning

Lisa Vermillion is een Master Trainer en Client Solutions Engineer. Ze is meer dan twee decennia trainer en openbaar spreker geweest en heeft meer dan 45.000 mensen in de hele Verenigde Staten getraind, van top managementteams van grote corporates tot eigenaren van kleine bedrijven.

Beste Cynthia,

Ik herken je frustratie en wanhoop! Zeer close met iemand samenwerken kan vaak een uitdaging zijn. Bijna iedereen heeft deze uitdaging weleens meegemaakt. Velen van ons hebben geprobeerd deze uitdagingen te negeren, spraken zich niet uit en leden in stilte. Uiteindelijk kan dan toch het gevoel van “ik genoeg heb gehad!” komen. Het zogenoemde breekpunt kan leiden tot een soort uitbarsting waar we later waarschijnlijk spijt van zullen krijgen. Hoe kunnen we het uitspreken van deze frustraties constructief maken, in plaats van destructief?

Op het eerste gezicht lijkt het de taak van je leidinggevende om dit probleem opnieuw aan te pakken. Ik stel echter voor dat de verantwoordelijkheid bij jou ligt, omdat het probleem zoveel is verslechterd dat het jouw relatie met je directe collega beïnvloedt. Het blijft nog steeds de verantwoordelijkheid van je leidinggevende om het gedrag te corrigeren, maar je moet een gesprek voeren over hoe het jullie relatie beïnvloedt.

Ik wil je graag wat vaardigheden meegeven uit onze training Crucial Conversations, die je gaan helpen om het cruciale gesprek voor te bereiden en constructief te voeren. De eerste set vaardigheden om je voor te bereiden om een ​​cruciaal gesprek te voeren, draait om het werken aan jezelf. Velen van ons slaan deze stap liever over en blijven gefocust op het beschuldigen van de ander. Echter is dit strikt noodzakelijk om in een gezonde dialoog te belanden. Ik heb een paar moeilijke vragen voor je om over na te denken.

Waarom frustreert het gedrag van je collega je?

Misschien moet je haar taken overnemen terwijl ze weg is. Misschien vind je op tijd zijn een teken van respect of misschien heb je het gevoel dat ze er makkelijk mee wegkomt. Wat het ook is, het eerste wat je moet doen is je eigen gevoel onderzoeken. Uiteindelijk kan niemand ons boos ‘maken’. We creëren onze emoties zelf door hoe we gebeurtenissen interpreteren. We noemen deze interpretaties onze verhalen.

Wat wil ik echt? Voor mezelf, mijn collega en de organisatie?

Deze vraag brengt ons voorbij de oorspronkelijke frustratie en tot een beter begrip van welke resultaten we willen behalen. Je weet al wat het resultaat is als je niets zegt en dat is niet acceptabel. Je kunt waarschijnlijk de negatieve uitkomsten van het aanspreken van je collega voorspellen als je jouw ergernis uitspreekt. Dus, welke resultaten wil je echt? Jij wilt je waarschijnlijk minder gefrustreerd voelen en zorgen dat je collega voortaan op tijd komt. Maar nog belangrijker, je wilt waarschijnlijk ook een goede relatie met haar hebben. Hoe zou jij je gedragen in het gesprek als dat jouw motief is?

Wat voor verhalen vertel ik mijzelf over mijn collega?

Hier zijn enkele voorbeelden van verhalen die je jezelf kunt vertellen: ze gedraagt zich onverantwoordelijk, ze heeft geen goede mentaliteit, ze is de favoriet van de manager als ze met zulke dingen kan wegkomen. Je verhalen kunnen anders zijn, maar als je begrijpt hoe jijzelf het gedrag van je collega interpreteert, kun je de intensiteit van je emoties verlagen voordat je een gesprek gaat voeren. Het is belangrijk om je verhalen te overwegen: wat als ze niet waar zijn?

Waarom zou een redelijk, rationeel persoon dit doen?

Kunnen er andere redenen zijn dan je hebt aangenomen die kunnen verklaren waarom zij iedere dag te laat komt? Moet ze bijvoorbeeld eerst een kind naar school brengen? Is het lastig om met openbaar vervoer op tijd te komen? Blijft ze 10 minuten langer om haar te laat komen te compenseren? Heeft ze afspraken met de leidinggevende waar je niks van weet? Er zijn veel andere verhalen dan die van jou die het gedrag kunnen verklaren. Voordat we een cruciaal gesprek gaan voeren, moeten we bereid zijn om te luisteren naar andere motieven en verklaringen. Ga het gesprek in met een nieuwsgierige mindset en respect om ruimte te maken voor een gezonde dialoog.

Als jij je eigen motivaties, verhalen en emoties op een rij hebt gezet, ben je er klaar voor om het gesprek aan te gaan. Vergeet niet om het voor de ander veilig te maken om zich open te stellen. Zo kun je een echte dialoog voeren. Zal dit het gedrag van jouw collega veranderen? Misschien niet, maar het kan je frustraties verminderen en jullie relatie versterken.

Succes,

Lisa

BLOG

Toegepaste training