Praktische tips voor het voeren van een functioneringsgesprek

Functioneringsgesprekken kunnen spannend zijn en uitdagende discussies met zich meebrengen, vooral als je van plan bent kritische problemen aan te kaarten. Prestatie-evaluaties en werkrelaties spelen nu eenmaal een cruciale rol in ons professionele leven. Wij helpen je op weg om door de complexiteit van het omgaan met moeilijke gesprekken met leidinggevenden te navigeren, waarbij we belangrijke strategieën en ondersteuning bieden.

We nemen Sandra als voorbeeld. Zij staat op het punt zo’n gesprek te hebben met haar leidinggevende – een leidinggevende die niet alleen over collega’s roddelt, maar ook negatieve opmerkingen over Sandra heeft gemaakt. Je kan begrijpen dat dit bij Sandra zorgt voor flinke frustratie en het gevoel in een lastige positie te zitten. Het gedrag van haar leidinggevende heeft ertoe geleid dat Sandra zich ondergewaardeerd en wantrouwend voelt. Daarbovenop voegt de naderende evaluatie stress toe aan haar toch al gespannen relatie met haar leidinggevende. 

Welke praktische adviezen geven we Sandra (en iedereen in een vergelijkbare situatie) voor het voeren van haar functioneringsgesprek?

1. Neem je verantwoordelijkheid

Het is makkelijk om in de slachtofferrol te stappen. Je voelt je een slachtoffer wanneer iemand anders zich ongepast gedraagt, maar juist in deze situatie ligt de verantwoordelijkheid om actie te ondernemen bij jezelf. Als iemand, inclusief een leidinggevende, je vertrouwen beschaamt, is het jouw taak om je grenzen aan te geven en voor jezelf op te komen.

2. Stel grenzen

Wees duidelijk over wat je wel en niet accepteert in gesprekken. Als je leidinggevende roddelexpressies opstart, onderbreek dan vriendelijk en stel je grenzen. Dit laat zien dat je waarde hecht aan een professionele omgeving en niet bereid bent deel te nemen aan negatieve gesprekken over anderen.

3. Manage je emoties

Boosheid is een natuurlijke reactie, maar het is cruciaal hoe je ermee omgaat. Door je boosheid te erkennen en vervolgens te laten gaan, vermijd je terug te glijden in de slachtofferrol. Wees open en eerlijk over je gevoelens zonder over te gaan tot agressiviteit. Dit vereist zelfbewustzijn en zelfbeheersing, maar het is essentieel om professioneel te blijven.

4. Heroverweeg je keuze indien nodig

Als de situatie niet verbetert en je welzijn beïnvloedt, overweeg dan je positie. Weeg de voor- en nadelen van je baan af om te bepalen of deze aansluit bij je levensdoelen en waarden. Herkennen wanneer het tijd is om verder te gaan van een giftige werksituatie is cruciaal voor je mentale en emotionele welzijn. Soms kan het nodig zijn om zware beslissingen te nemen voor je lange termijn geluk

Het advies helpt Sandra en anderen in vergelijkbare situaties om proactief en constructief met uitdagingen op het werk om te gaan. Professionalisme vereist niet dat je stil blijft. Het gaat erom te weten wanneer en hoe jezelf op een respectvolle manier kunt opkomen. Het herinnert ons eraan dat terwijl we niet kunnen controleren hoe anderen zich gedragen, we wel controle hebben over onze reacties en de acties die we zelf ondernemen. Door grenzen te stellen, verantwoordelijkheid te nemen, en indien nodig beslissingen te heroverwegen, kunnen we een positiever en respectvoller werkomgeving creëren.

Onthoud, navigeren door moeilijke gesprekken is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Met de juiste aanpak kun je zelfs de meest uitdagende discussies met vertrouwen en gratie aan.

BLOG

Toegepaste training

Meer impact maken met jouw functioneringsgesprek?

De adviezen uit bovenstaand blog zijn gebaseerd op de training Crucial Conversations voor aanspreken op verantwoordelijkheid. Wil je meer leren over het voeren van openhartige en respectvolle gesprekken? Onze Crucial Conversations training is zowel klassikaal als incompany beschikbaar. Of ben je op zoek naar effectieve leiderschapsstijlen? Lees meer over de leiderschapstraining Situationeel Leiderschap.

Pijl VitalTalent blauw